Zoeken in deze blog

donderdag 21 augustus 2014

New in; Vintage Ice Watch


De zoektocht naar de perfecte horloge is geen sinecure. Er scheelt altijd wel iets: te groot, te klein, te kleurrijk, te saai, te duur, te goedkoop.
Ik was tot voor kort eigenaar van een - ahem - kotsgroene Ice Watch. Ik had een beetje een haat-liefdeverhouding met deze horloge. Soms hield ik ervan, op andere momenten had ik hem het liefst zo snel mogelijk het raam uit willen keilen. De commentaar van mijn leidinggevende op het werk sprak dan ook boekdelen: 'amai, dat is wel een opvallend horloge'. Verder niets meer. Tja, dan weet je het ook hé. Op dat moment besloot ik dat de horloge niet langer werkproof was, haha. Het batterijtje gaf het uiteigenlijk op het juiste moment op.


Aldus moest ik op zoek gaan naar een nieuw horloge. De horloges van Daniel Wellington kwam ik reeds tegen op een vijftal blogs, maar konden me net niet voldoende bekoren. De gekleurde bandjes vind ik net iéts te kinderachtig om eerlijk te zijn. Ok ja, ik kon ook een horloge met een neutraal bandje kopen, maar tja... Je hoort het al, ik kan op dat vlak moeilijk knopen doorhakken.

En toen ging ik na langere tijd nog eens langs bij mijn vader. Hij had juist een eerste prijs gewonnen op een autobeurs in Luik. Een van zijn prijzen was deze Vintage Ice Watch, die me meteen in het oog sprong. De grote hype rond de Ice Watches is intussen al gaan liggen, maar toch vond ik deze anders dan de andere exemplaren die ik al had gespot. Het 'bemachtigen' van het horloge bleek echter moeilijker dan gedacht, want er was nog een kaper op de kust. Mijn broer en lief waren mee op visite, en ook mijn broer had zijn oog laten vallen op het horloge. Tegen elke logica in gaf papa hem aan mijn lief, die er eigenlijk maar weinig interesse in had getoond. In de auto naar huis maakte de boyfriend wat pesterige opmerkingen ('ooh, mooi horloge hé, lief dat ik dat kreeg van uw pa!' en 'die kleur past zo goed bij mij!'), maar uiteindelijk gaf hij hem aan mij.

Hij zit vrij los, en ik ben er eigenlijk nog altijd niet uit of het nu een mannenmodel of een vrouwenmodel is, maar FUCK IT!



Ik hou van deze horloge in combinatie met mijn zweverig kleedje met ouwbollig bloemetjespatroon. Het geeft zelfs de meest vrouwelijke outfits een stoere toets, wat ik wel kan smaken.

Op het horloge zelf staat 10 ATM, en ik had geen flauw idee wat dit betekende, maar Google leerde me het volgende: 

ATM staat voor "atmosfeer". Het getal ervoor duidt de atmosferische drukweerstand aan. Een horloge waarop "water resistance 10 atm " staat, werd getest op een druk van 10 kilogram per cm2. Een ander woord voor ATM is "bar". (1 bar = 10 meter waterdruk = 1 kg per cm2). Bron

3 Atm./30 meter: bestand tegen regen en opspattend water. 
5 Atm./50 meter: geschikt om mee te douchen of mee te zwemmen aan de oppervlakte van het water. 

10 Atm./100 meter: geschikt voor de meeste vormen van watersport zoals snorkelen. 
20 Atm./200 meter: geschikt voor alle vormen van watersport en duiken tot 40 meter diepte. 
100 Atm./1000 meter: geschikt voor diepzeeduiken.


Het horloge zelf kan blijkbaar de druk van 10 bar aan, en per 10 meter komt er één bar bij. Hij kan dus tot 100 meter onder water gaan zonder stuk te gaan. Blijkbaar is deze 100 meter echter theoretisch en gemeten in een labo-testmachine, dus aangeraden wordt om het horloge toch niet te dragen op deze diepte. If you say so, Mister!


Nog een leuk detail: je kunt langs de zijkant de horloge binnen kijken! Ook het lederen bandje vind ik erg mooi.


Ik heb nogal dunne polsen, dus zoals je ziet heb ik wat 'bandjesoverschot' (is dat zelfs een woord?). Dat kan nogal irriteren, zeker als het omplooit als je je arm op tafel legt of aan het typen bent.

Wat vinden jullie van het horloge? En hoe zou jij het combineren? Heb je zelf een Ice Watch en wat vind je daar van?

Wie deze Ice Watch graag wil kopen kan dit hier doen: KOOP MIJ!


3 opmerkingen: